Nu skulle den "nya" trappan klistras in i den gröna boken och vi startar en ny diskussion. Vilka tider ska du passa i 6:an på skoldagarna? - Till hemkunskapen säger någon. - Komma i tid till maten säger några andra.
Efter detta markerade eleverna med ett kryss var de tycker de befinner sig i förmågetrappan.
Ny frågeställning: Vilka blir konsekvenserna av att inte komma i tid? Varför är det viktigt att passa tider?
Så här skrev eleverna i sina böcker:
* För att inte missa lektionstid.
*Jag kan missa viktig information.
*När jag är sen STÖR jag lektionen så det drabbar också andra, både mina kompisar och läraren.
*Det är irriterande att vänta på den som är försenad.
Under de två följande veckorna påmindes eleverna extra noga om tiderna i schemat. Pedagogerna noterade sena ankomster.
Så var det dags att utvärdera och sätta in ett nytt kryss i förmågetrappan. Har det gått bättre, lika bra eller rent av sämre? "Det har gått bra men en gång var jag sen till maten och en gång till jumpan", utvärderade en elev. "Jag tycker det har gått väldigt bra att passa tider, jag har inga problem med det här helt enkelt", skrev en annan. "Det har gått bra att passa alla tider, men jag kom för sent för första gången för att jag inte fick upp mitt cykellås när vi skulle ha med våra cyklar".
Några elever har fortfarande svårt att komma i tid och skriver om det i sin bok. Pedagogerna i åk. 6 läser till slut utvärderingarna och bemöter varje elev med några kommentarer.
Skrivet av Charlotta Isacsson
Kul att vi nu hjälps åt att dokumentera! Det blir uppmuntrande för alla grupper.
SvaraRaderaKul att vi nu hjälps åt att dokumentera! Det blir uppmuntrande för alla grupper.
SvaraRadera