Här nedan finns förslag på aktiviteter man kan göra i samband med värdegrundstrappan. Efter varje förslag står årskurs/ämne/skola som genomfört aktiviteten.
Namnlek: Hej jag heter… Eleverna går runt på en öppen yta i klassrummet, skakar hand och
hälsar på varandra. När de skakat hand med en kompis byter de namn och går sedan till
nästa person och presenterar sig sedan med kompisens namn. Får de tillbaka sitt eget namn
får de sätta sig.
hälsar på varandra. När de skakat hand med en kompis byter de namn och går sedan till
nästa person och presenterar sig sedan med kompisens namn. Får de tillbaka sitt eget namn
får de sätta sig.
Ja-nej-leken Dela in eleverna i par. Berätta att den ena ska hitta på roliga saker och fråga
om de ska göra det, men kompisen ska svara ”nej” och på något sätt visa med sitt
kroppsspråk, t.ex. skaka på huvudet. Ändra efter en stund lekens regler och kompisen
ska nu svara ”ja” varje gång. Exempel på frågor: Ska vi gå och klättra i klätterställningen?
Vill du gå på bio? Ska vi göra en show? Vill du spela fotboll? Ska vi gå och fika? Vill du hoppa
hopprep? Samtala efteråt om hur det känns när någon svarar nej eller ja på ens förslag.
Fortsätt att samtala om hur vi ska få alla att ha någon att leka med på rasten. Vad kan vi göra
och hur kan vi tänka? Låt eleverna ge olika förslag. Samtala om vad alla i klassen ska göra
innan ni går ut på rast, så att ingen känner sig utanför. Uppmuntra barnen att leka med andra
än de brukar. Bilda smågrupper som ska leka ihop några raster.
om de ska göra det, men kompisen ska svara ”nej” och på något sätt visa med sitt
kroppsspråk, t.ex. skaka på huvudet. Ändra efter en stund lekens regler och kompisen
ska nu svara ”ja” varje gång. Exempel på frågor: Ska vi gå och klättra i klätterställningen?
Vill du gå på bio? Ska vi göra en show? Vill du spela fotboll? Ska vi gå och fika? Vill du hoppa
hopprep? Samtala efteråt om hur det känns när någon svarar nej eller ja på ens förslag.
Fortsätt att samtala om hur vi ska få alla att ha någon att leka med på rasten. Vad kan vi göra
och hur kan vi tänka? Låt eleverna ge olika förslag. Samtala om vad alla i klassen ska göra
innan ni går ut på rast, så att ingen känner sig utanför. Uppmuntra barnen att leka med andra
än de brukar. Bilda smågrupper som ska leka ihop några raster.
Lek: Hemlig kompis Eleverna får dra varsin namnlapp. Den person de drog ska de vara
extra trevliga mot under den kommande veckan. Det är viktigt att ingen säger något och att
man inte visar vad man tycker om den person man fått. Prata om vad man kan göra.
Exempel: Säga hej, ge ett leende, visa extra uppmärksamhet, hålla upp dörren, leka med
den på rasten. Veckan efter får var och en gissa vem som varit hens hemliga kompis. Om
personen gissat rätt diskuterar man vad den hemliga kompisen gjorde för att vara en extra
bra kompis den veckan. Samla gemensamt antal rätt hemlig kompis-gissningar i klassen
under veckan och försök slå rekordet till veckan därpå. Lyft de goda exemplen.
extra trevliga mot under den kommande veckan. Det är viktigt att ingen säger något och att
man inte visar vad man tycker om den person man fått. Prata om vad man kan göra.
Exempel: Säga hej, ge ett leende, visa extra uppmärksamhet, hålla upp dörren, leka med
den på rasten. Veckan efter får var och en gissa vem som varit hens hemliga kompis. Om
personen gissat rätt diskuterar man vad den hemliga kompisen gjorde för att vara en extra
bra kompis den veckan. Samla gemensamt antal rätt hemlig kompis-gissningar i klassen
under veckan och försök slå rekordet till veckan därpå. Lyft de goda exemplen.
Massagesaga Låt de elever som vill massera varandra på ryggen.
Lek: Blinkleken Hälften av eleverna behöver varsin stol och sätter sig i en inre ring och
resten av barnen ställer sig bakom med händerna på ryggen. En av eleverna som står upp
ska ha en tom stol framför sig. Denne ska nu blinka till någon annan som sitter på en stol.
Den som får en blinkning ska snabbt flytta över till ”blinkarens” stol. Den som står bakom ska
försöka klappa den på ryggen som försöker flytta sig. Hinner man inte hindra den som flyttar
sig blir man själv den som ska blinka. Påminn om att eleverna klappar försiktigt.
resten av barnen ställer sig bakom med händerna på ryggen. En av eleverna som står upp
ska ha en tom stol framför sig. Denne ska nu blinka till någon annan som sitter på en stol.
Den som får en blinkning ska snabbt flytta över till ”blinkarens” stol. Den som står bakom ska
försöka klappa den på ryggen som försöker flytta sig. Hinner man inte hindra den som flyttar
sig blir man själv den som ska blinka. Påminn om att eleverna klappar försiktigt.
Samarbetslek: Vika flygplan Eleverna delas in i par, varje par får ett papper och ska vika
ett pappersflygplan utav det. Varje deltagare får bara använda en hand. Den andra handen
ska hållas bakom ryggen under hela samarbetet. Båda i paret får välja sin bästa hand.
ett pappersflygplan utav det. Varje deltagare får bara använda en hand. Den andra handen
ska hållas bakom ryggen under hela samarbetet. Båda i paret får välja sin bästa hand.
Samarbetsövning: Recept för äkta vänskap Vad behöver finnas i en äkta vänskap?
Eleverna samarbetar i grupper om 4 - 5 st och skriver ner det som de tycker är viktigt.
Ge gärna exempel såsom ärlighet, skratt, humor, glädje, lekfullhet, omtänksamhet,
blygsamhet, bus, gott humör... Visa ett exempel på tavlan hur man kan göra ett
vänskapsrecept. Grupperna skriver sedan ett eget recept. Gör gärna fina affischer och
visa upp ert fina arbete.
Eleverna samarbetar i grupper om 4 - 5 st och skriver ner det som de tycker är viktigt.
Ge gärna exempel såsom ärlighet, skratt, humor, glädje, lekfullhet, omtänksamhet,
blygsamhet, bus, gott humör... Visa ett exempel på tavlan hur man kan göra ett
vänskapsrecept. Grupperna skriver sedan ett eget recept. Gör gärna fina affischer och
visa upp ert fina arbete.
Exempel:
Vänskapsrecept
Ingredienser
100 g mjukt skratt
2 dl lekfullhet
1 ½ dl gott humör
5 msk vänliga ord
2 tsk bus
2 tsk bus
Garnering
2 msk omtänksamhet
Du behöver också
en plastbunke
en slev att röra med
en handvisp
1. Blanda skratt och lekfullhet i en plastbunke.
2. Vispa upp ett gott humör.
3. Rör ned de vänliga orden.
4. Rör ihop allt till en smet.
5. Forma till små bollar och rulla dem i lite bus.
6. Strö över omtänksamheten.
7. Värm försiktigt i evighet.
Lek: Samarbetsalfapet Dela in klassen i grupper med tre-fyra barn i varje. Varje grupp får ett
antal bokstäver på olika lappar, t.ex. S , T, O, R, S, T, A, D, S, D, J, U, N, G, E, L, N.
De ska nu försöka komma på så många olika ord som möjligt av bokstäverna.
Samma bokstav får förekomma flera gånger, men i olika ord.
antal bokstäver på olika lappar, t.ex. S , T, O, R, S, T, A, D, S, D, J, U, N, G, E, L, N.
De ska nu försöka komma på så många olika ord som möjligt av bokstäverna.
Samma bokstav får förekomma flera gånger, men i olika ord.
Eleverna skriver ner orden de kommer på. Samla sedan alla ord på tavlan.
Hur många ord kunde klassen komma på tillsammans? Åk 3
Hur många ord kunde klassen komma på tillsammans? Åk 3
Kloka ord och uttryck: Om du möter någon utan ett leende – ge dem ett av dina
Samtala om vad uttrycket betyder. Vad kommer eleverna att tänka på? Eleverna får rita en
bild och skriva uttrycket med fina bokstäver.
Samtala om vad uttrycket betyder. Vad kommer eleverna att tänka på? Eleverna får rita en
bild och skriva uttrycket med fina bokstäver.
Lek: Blinkleken Hälften av eleverna behöver varsin stol och sätter sig i en inre ring och
resten av barnen ställer sig bakom med händerna på ryggen. En av eleverna som står upp
ska ha en tom stol framför sig. Denne ska nu blinka till någon annan som sitter på en stol.
Den som får en blinkning ska snabbt flytta över till ”blinkarens” stol. Den som står bakom ska
försöka klappa den på ryggen som försöker flytta sig. Hinner man inte hindra den som flyttar
sig blir man själv den som ska blinka. Påminn om att eleverna klappar försiktigt.
resten av barnen ställer sig bakom med händerna på ryggen. En av eleverna som står upp
ska ha en tom stol framför sig. Denne ska nu blinka till någon annan som sitter på en stol.
Den som får en blinkning ska snabbt flytta över till ”blinkarens” stol. Den som står bakom ska
försöka klappa den på ryggen som försöker flytta sig. Hinner man inte hindra den som flyttar
sig blir man själv den som ska blinka. Påminn om att eleverna klappar försiktigt.
Lek: Charader Baklänges-charader där alla kan känna sig delaktiga. Dela in klassen i två
lag. En från varje lag går fram och ställer sig bredvid dig, men vänd mot laget och ryggen
mot dig. Du håller upp en skylt (använd kollegieblock där du förberett bilder/namn/ord) med
en känd figur eller djur så alla kan se. Lagen ska mima figuren och de som står bredvid dig
ska gissa vem de föreställer. Det är tillåtet att titta på varandras lag när man försöker gissa.
lag. En från varje lag går fram och ställer sig bredvid dig, men vänd mot laget och ryggen
mot dig. Du håller upp en skylt (använd kollegieblock där du förberett bilder/namn/ord) med
en känd figur eller djur så alla kan se. Lagen ska mima figuren och de som står bredvid dig
ska gissa vem de föreställer. Det är tillåtet att titta på varandras lag när man försöker gissa.
Kungsboll Åk 2, Idrott, åk 2 - 6
Samarbeta kring texter, se början, händelse/problem, lösning och slut Åk 2
Sovrum i världen - övning med beskrivande meningarna Sjösa, Åk 1, 2, 3, 4, 5, 6
Grupparbete, hem- och expertgrupper Åk 3, åk 6
Samarbetsbana i Söra Sjösa
Bryngandagen Alla
Namnkort för att slumpa par Åk 6, åk 4, Åk 5, Åk 1, Sjösa
Eleverna delade sig själva in i lärpar Åk 4
Rimmemory, hitta någon som är storesyster/lillebror osv när man parar ihop. Fk
Stefan delar ut kort så de får ny plats varje gång i slöjdsalen.
Kretsar kring el o att hålla varandra i händerna för att det ska fungera Åk 4, Fk
Skapa trafikmärken av naturmaterial Åk 1
Skapa symmetri av naturmaterial Åk 2
Venn-diagram i par kring ett naturföremål, hitta likheter och skillnader Fk
Tärningsuppdrag Fk
Lek: Knuten Fk
Ärtpåsar mellan varandra, vända på ett täcke mfl lekar Fk
Plocka fram o ta bort redskap Idrott
Rockringar mm samarbete Idrott
Ansvarsgrupper i klassrummet Åk 2
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar