onsdag 21 november 2018

Jag vågar säga ifrån om någon blir kränkt eller illa behandlad



Här nedan finns förslag på aktiviteter man kan göra i samband med värdegrundstrappan. Efter varje förslag står årskurs/ämne/skola som genomfört aktiviteten.

Forumspel: Spela upp en situation, stoppa och gå in och ändra    Åk 3 o 5


Samla exempel på vad man kan säga för att stoppa en kränkning. Prova praktiskt med stark röst och tydligt kroppsspråk     Fk, Åk 1 o åk 6

Arbeta med egen sfär, mitt område. Ha en rockring som gräns. En del är mycket närgånga.

Seriesamtal

Se program ur serien Vara vänner. Tema vänskap Åk 1, 2, 3

Friends har också filmer. Åk 6

Titta på Ugglan och kompisproblemet och Värsta, bästa vänner Åk fk, 1, 2, 3, 4

Samtal om vad “bli kränkt” och “illa behandlad” betyder. Alla

Titta på bilder (Så här gör du om…) för att få olika alternativ till hur man kan agera. Se ovan

Värdegrundssamtal: Samtala om olika känslor När är ni glada, arga, ledsna, förvånade. Skriv upp alla känslor på lappar. Fråga eleverna hur man ser ut när man visar sina känslor. Kan man se arg eller rädd ut utan att man egentligen vet om det? Kan man bli glad eller skrämd utan att det syns? Varför kan det vara bra att visa sina känslor?

Barnkonventionen Ta fram en kort version av barnkonventionen exempelvis från Rädda barnens hemsida och visa för eleverna.

Lek: Känslocharader Dela in eleverna i grupper med tre elever i varje. Varje grupp får dra ett kort ur ”känslohögen”. Flera grupper kan få samma känsla. Nu skall eleverna i varje grupp visa de andra eleverna den känsla de fått. Eleverna i de andra grupperna får gissa vilken känsla det är. Så går turen vidare till nästa grupp och leken fortsätter till alla grupper fått visa alla känslor.

Värdegrund: Hemliga boken Ge eleverna varsin skrivbok där de i slutet av veckan får skriva eller rita sådant som de kanske inte vågar säga högt i klassen. Du som lärare berättar att du inte kommer låta någon annan läsa i boken, men du kommer läsa vad de skrivit och även skriva svar tillbaka i boken. Du kommer också försöka hjälpa eleverna om det är något som känns jobbigt för dem. Frågor du kan ställa: Vad har varit bra med veckan? Vad har varit dåligt med veckan? Är det något annat du vill berätta?



Lek: Här Kommer vi!

Beskrivning Deltagarna ställer sig på rad bredvid varandra. En person utses till udde och ställer sig mittemot. Utan att udden hör bestämmer deltagarna vad de ska härma, till exempel ett djur, ett yrke eller en kändis. När det är klart går de i samlad grupp fram mot udden och säger i taktfast glad talkör: ”Här kommer vi, här kommer vi, här kommer vi” – tills att de kommit nästan ända fram till udden. Udden sträcker fram sin hand som ett stopptecken och säger i bestämd ton: ”Stopp! Inte ett steg förrän ni visar vilka ni är!” Deltagarna kliar sig som apor, muar som kor, syr som skräddare eller sjunger som Magnus Uggla. När udden gissar rätt får udden jaga och ta fatt så många deltagare den kan, vilka då blir medhjälpare. Leken upprepas tills alla är tagna.

Läst böcker: Pelle Svanslös i plugget, Bamses kompisbok, Åk 1

Andra tips:

Boktips: Pricken, Handbok för superhjältar

Radio: Hugo o Josefin

Film: Tusen gånger starkare

PMI - böcker, (plus, minus, intressant)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar