onsdag 21 november 2018

Jag framför mina åsikter


Här nedan finns förslag på aktiviteter man kan göra i samband med värdegrundstrappan. Efter varje förslag står årskurs/ämne/skola som genomfört aktiviteten.

Bana väg för att våga, ha en tillåtande miljö, hur lyssnar man, hur svarar man, bestämma reglerna.


Hur framför man en åsikt på ett bra sätt och ett dåligt sätt?

Vad säger man t.ex. när någon klippt håret och kommer till skolan? Diskutera bra och dåliga sätt.

Röstläge och kroppsspråk.

Fyra hörn och värderingsövningar t.ex. Heta stolen. åk 3-6
Två hörn Fk
Att hålla i en sak, t.ex. en ögonsten, och den får prata. Fk

EPA. Fk

Rollspel. Visa kontrasten.

Brasses lattjolajbanlåda. Åk 4

Lek “Pest eller kolera” @vara.sma.klassrum på Instagram har många övningar kring det här att ladda ner.

Man går inte personligt på elever utan kan ta exempel

Paddlet är ett bra dataprogram för att alla ska få skriva sin åsikt anonymt.

Classroomscreen.com  är ungefär som en Exit-ticket Åk 6 o åk 2

Samtal om matsalen om hur det ska vara där åk1

Diskussioner kring dilemmat någon stör i klassrummet åk 2

Bra kompis Fk

Utvärdera lektion med tumme upp, tumme ner, mittemellan för att de sedan ska dela med sig av sina tankar. Åk 1 o Åk 3

Argumenterande text åk 5

Värdegrundssamtal: Vi i vår klass Samtala om vilka regler som eleverna tycker ska gälla i klassen eller i matsalen. Gör en rubrik: Vi i vår klass… Låt sedan eleverna komma med förslag på fortsättning, t. ex. dela med oss, turas om, säga förlåt, göravårt bästa, visa respekt, le och skratta, provar nya saker, har roligt, bryr oss om andra, pratar trevligt, gör vårt bästa, hjälper till. åk 1 matsalen

Gör en fin tavla med klassens regler. På canva.com finns snygga designer
och proffsig grafik att använda.


Värdegrund: Fyra hörn Säg olika påståenden och eleverna ska ställa sig i olika hörn beroende på vad de tycker. Låt sedan de som vill och vågar förklara sin åsikt. Det är okej att byta hörn om man ändrar sig. Olika hörnalternativ: ”Jag håller med” ”Jag håller inte med”, ”Jag vet inte” och ”Jag tycker både och”. Förslag på påståenden:

Godis är gott!   
På rasterna finns det bra rastaktiviteter.
Alla ska hjälpas åt.
Det är fult att ljuga.
På morgonen är jag alltid pigg.
Det är spännande att uppträda och stå på scen.
Det är jobbigt när någon skrattar om man säger fel.
En gång minns jag när jag var modig.
Det är viktigt med rutiner i skolan.
Ibland känner jag mig blyg.
Det är skönt med arbetsro på lektionerna.
Jag är rädd för ormar.


Exempel på utvärderingsmeningar av veckan finns här: https://drive.google.com/file/d/1AWH2uHhMFzxGiZ8b7Lpv2XTkyuq_8Bu1/view?usp=sharing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar