onsdag 28 november 2018

Jag bidrar till arbetsro


Här nedan finns förslag på aktiviteter man kan göra i samband med värdegrundstrappan. Efter varje förslag står årskurs/ämne/skola som genomfört aktiviteten.

Värdegrundssamtal: Diskutera  fram klassens syn på arbetsro och vilka regler som ska gälla i klassrummet och på väg in och ut från rast/lunch. Sammanfatta och dokumentera tankarna. Slussa ut och in elever några i taget för att minska knuffar i kapprummet. Gör en skylt i form av ett stoppljus och förtydliga vad som gäller (rött=helt tyst, orange=viska med kompisen om du inte förstår, grön=samtala i grupp). Vid samling har den som talar en sak i handen. Inför strukturerade rörlighetspauser där ni dansar och rör på er.. Massera varandra och använd er av avslappningsövningar.


Lek: Blomman Klassen får en blomma som ritas upp på tavlan med olika färger i mitten av blomman. Varje blomma har fyra kronblad som inte är färglagda. Under lektionens gång fyller pedagogen i kronbladens färg om gruppen arbetar bra, man fyller i lite åt gången, alltså inga hela kronblad på en gång utan halva eller mindre. Det är viktigt att anpassa ifyllnaden så att alla barn känner att de lyckas efter sin förmåga. Man fyller i regelbundet så att barnen känner att de blir ”belönade” flera gånger per lektion i början. När gruppen har fått ett eller alla kronblad ifyllda får de göra något extra,  t .ex. leka en lek, dansa, göra röris eller se på film som avslutning på dagen.


Lek: Rörispaus Pigg & Långsam Härlig rörelsepaus på 5 min från Friskis & Svettis. Finns på youtube.


Synliggör målen; lektionsmål, veckomål och terminsmål. Levandegör IUP-arbetet med eleverna. Gör en IUP-bok där eleverna fyller i sina mål och skriver i datum när de tränat. Uppmärksamma när ni har IUP-tid och tränar på målen. Lär eleverna studieteknik och att använda olika stödstrukturer. Samtala om vad som krävs för att klara av att göra sitt bästa. Diskutera sömn, mat och motivation. Ge feedback omedelbart, sätt ord på vad eleverna klarat och vad de kan utveckla. Använd orden “gjort ditt bästa” och “klarat målet”.


Spel: Schack Bilda en schackklubb i klassen. Att spela schack är både roligt och lärorikt. Det tränar bland annat koncentrationsförmåga, matematisk förmåga, logiskt tänkande, mönsterseende, fantasi, läsförståelse och arbetsminne. Dessutom ger det positiva sociala effekter.

Först över är ett enklare schackspel där man bara använder bönderna. Den som först kommer över med en bonde till den andra sidan vinner spelet.
Bondeschack går till på samma sätt som Först över men kungen är också med i spelet. Den spelare som tar kungen vinner. Om man kommer över med en bonde till den andra sidan förvandlas den till ett torn.


Diskutera begreppet Arbetsro, vad är det? Handlar också om att respektera varandra och visa hänsyn. Alla
Utvärdera lektionerna kring arbetsro. Alla
Vilken ljudnivå passar för att uppnå arbetsro? Alla
Kan vi hitta ett annat ord för arbetsro? Studiero? Alla
Definiera vad viska är.
Diskutera rörelse i rummet.
Gör vi lika pedagoger emellan?
Classroomscreen.com
Time-timer
Möblering och få eleverna att förstå varför vi gör de här omstruktureringarna Alla
Hur lär eleverna sig bäst? Eleverna kan skatta sig själva och påverka sitt eget lärande. Länk: http://lrbloggar.se/miakempe/klassrumsmoblering/
Hur gör man när man kommer in i ett klassrum? Alla
Magisk tröskel/portal/dörr in i klassrummet Alla
Genomföra en lek tyst och jämföra skillnaden
Tyst minut innan eleverna går ut ur idrottshallen.
Avsluta med massage.
Tyst-skyltar i matsalen o omklädningsrum Alla
Ställa upp sig utanför kapprummet och slussa in/ut några i taget. Åk 1, 2, 6
Mellanrumsprocesserna, undervisningsprocesserna påverkar arbetsron. Alla
Var finns det vuxenstöd? Alla
Insläpp till klassrum, matsal osv. Alla

Flitiga myror-papper finns för att eleverna kan se sin egen del och kan kryssa för myra när de sitter o jobbar.   Åk 1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar